آیین نامه استفاده از اینترنت و اینترانت

کلیات

گروه‌های کاربری (جدول شماره 1)

ردیف

گروه

نوع

مدت استفاده

محدوده زمانی

سرعت

اعتبار

حجم ماهانه GB

1

اعضای هیأت علمی

اینترنت/اینترانت

3

7-21

256

1 سال

3

2

اساتيد و همكاران علمي[1]

اینترنت

3

7-21

256

1 سال

3

3

دانش پژوهان دوره دکتری

اینترنت

2

7-21

256

1 سال

2

4

دانش‌پژوهان کارشناسی ارشد (تدوین پایان‌نامه)[2]

اینترنت

2

7-21

256

1 سال

2

5

دانش پژوهان دوره کارشناسی ارشد

اینترانت

2

7-21

128

1 سال

1

6

دانش پژوهان ورودی کارشناسی

اینترانت

1

13-21

128

1 سال

1

7

دانشجویان میهمان

اینترانت

1

13-21

128

1 ترم

1

8

مدیران

اینترانت

3

7-14:30

128-256

1 سال

1

9

کارکنان

اینترانت

2

7-14:30

128-256

تا 1 سال

1-3

10

کارکنان معاونت فناوری اطلاعات

اینترنت

بر اساس نیاز

ساعات اداری

256

تا 1 سال

3

تبصره: کلیه اعضای هیأت علمی مجازند از اینترنت استفاده نمایند. نیازی به اخذ مجوز خاص و طرح در شورای معاونان ندارد.[3]

محدودیت‌های قانونی

محدودیت پهنای باند

تبصره: ساعات شلوغی شبکه توسط واحد شبکه اعلام می‌شود.

  1. این آیین نامه بر اساس سیاست کلی مؤسسه در خصوص دسترسی به اینترنت و اینترانت تدوین شده است و شامل، مجموعه ضوابطي است که جهت حفظ امنيت اطلاعات و استفاده‌ي صحيح از امكانات موجود در مؤسسه در اختيار همکاران قرار داده مي‌شود.
  2. متولی ارایه سرویس‌های اینترنتی و اینترانتی منحصراً معاونت فناوری اطلاعات می‌باشد. هرگونه ارایه سرویس توسط سایرین ممنوع است.
  3. میزان و مدت دسترسی کاربران و شرایط دیگر بر اساس گروه کاربری تعریف شده در جدول 1 صورت می گیرد.
  4. محدودیت‌های اعمال شده در جدول فوق متناسب با امکانات اینترنت و اینترانت مؤسسه توسط مدیر شبکه قابل تغییر می‌باشد.
  5. برای دریافت و یا تمدید نام کاربری اینترنت و اینترانت بایستی از طرف معاونت یا مرکز مربوطه مجوز لازم از شورای معاونین اخذ شود.
  6. میزان و سرعت دسترسی کاربر به اینترنت بر اساس گروه‌های کاربری فوق و همچنین مکان استفاده به پیشنهاد مسئول مربوطه و تأیید شورای معاونین مشخص می‌شود.

    تبصره: برای استفاده از اینترانت محدودیت مکانی وجود ندارد.

  7. سایت‌هایی که جهت انجام امور کاری به صورت عمومی مراجعه کننده دارند، با تأیید شورای معاونین جهت استفاده کاربران باز می‌شود.(درخواست‌های اداری، پژوهشی و آموزشی)

    شرایط استفاده

  8. مراحل درخواست، تأیید، تعریف و یا تمدید نام کاربری مطابق با دستور العمل این آیین نامه انجام خواهد شد.
  9. لازم است كاربران محترم آشنايي و توانايي كافي جهت كار با ويندوز و اينترنت را داشته باشند، تبعات ناشي از عدم مهارت به عهده كاربر است.
  10. مدت زمان استفاده از سيستم رایانه در مکان‌های عمومی نظیر بانک اطلاعات در هر مقطع زماني، با توجه به تراكم مراجعين به عهدة مسؤول بخش است.
  11. کاربران با توجه به مسئولیت‌های تعریف شده(پژوهشی، آموزشی، اداری) و همچنین ارتقاء سطح دانش  می‌توانند به اطلاعات مرتبط با حوزه کاری خود در اینترنت و اینترانت دسترسی داشته باشند. لذا استفاده از اینترنت و اینترانت جهت دریافت هرگونه اطلاعات غیر مرتبط با وظیفه شغلی(هرچند مجاز)مصداق استفاده شخصی محسوب می‌گردد.
  12. برای استفاده شخصی از اینترنت (امور ثبت نامی، آموزشی، …) متقاضیان می‌توانند به بانک اطلاعات مراجعه نمایند و در ازای خدمات ارایه شده مبلغی را پرداخت کنند.

    تبصره:

  13. ارایه این خدمات منوط به وجود امکانات و در نظر گرفتن اولویت‌های کاری مؤسسه می‌باشد.
  14. تعرفه استفاده از این خدمات در شورای معاونین تعیین می‌گردد.
  15. هرگونه استفاده تفریحی از اینترنت و اینترانت ممنوع است.
  16. ورود و مشاهده هر گونه محیط اینترنتی که مخالف با قوانین شرع و مقررات جمهوری اسلامی باشد، اکیداً ممنوع است.
  17. سوء استفاده از اينترنت براي تخريب افراد و افكار عمومی، ورود به حريم خصوصي افراد و سازمان ها، دسترسي به اطلاعات غيرقانوني ممنوع است و عواقب آن بر عهده كاربر است.
  18. استفاده از هر روش مانند فیلتر شکن و vpn جهت دسترسی به سایتهای محدود شده اکیداً ممنوع است.

    تبصره: در صورت نیاز کاربر به استفاده از vpn و فیلتر شکن با مجوز خاص از شورای معاونین بلامانع است.

    محدودیت‌های امنیتی

  19. هر کاربر فقط با داشتن نام کاربری که توسط معاون مربوطه معرفی و به تأیید معاون فناوری اطلاعات رسیده است، در محدوده زمانی مشخص (مطابق با مقررات) مجاز به استفاده از اینترنت می‌باشد. و هر گونه تلاش برای دسترسی به اینترنت خارج از حیطه تعیین شده اکیدا ممنوع بوده و تخلف محسوب می‌شود.
  20. هر کاربر دارای نام کاربری و کلمه عبور خاص خود جهت اتصال به اینترنت و اینترانت می‌باشد و استفاده از آن در حدود اختیارات داده شده است و تمامی عملیات وی در شبکه با این شناسه ذخیره می‌شود و در هنگام لزوم جهت ردیابی اتفاقات و سایت‌های مشاهده شده در اختیار مراجع ذی صلاح قرار خواهد گرفت. لذا کاربران موظفند در حفظ و نگهداری کلمه عبور خود دقت کامل را داشته باشند و در صورت هر گونه سوء استفاده، مسئولیت عواقب آن با شخص کاربر می‌باشد.
  21. شناسه‌ي کاربری نبايد به امانت داده شود.
  22. ورود به شبکه با نام کاربری و کلمه عبور دیگران به هر عنوان و در هر شرایطی که باشد مصداق سوء استفاده و سعی در دستیابی به اطلاعات به صورت غیر مجاز می‌باشد.
  23. با توجه به محدودیت پهنای باند, دریافت اطلاعات حجیم در ساعات شلوغی شبکه ممنوع است و در صورت نیاز، کاربران می‌توانند درخواست خود را به مدیریت کل رایانه ارسال و پس از تأیید درخواست با زمان بندی و شرایط مربوطه اقدام خواهد شد.
  24. استفاده از سرویس‌هایی که از پهنای باند بالا استفاده می‌کنند مانند چت صوتی و تصویری و تلویزیون‌های اینترنتی نیازمند مجوز خاص از شورای معاونین می‌باشد.

[1] مطابق با مصوبه شوراي محترم معاونين 1392/10/14 ، اساتيد و همكاران علمي حق بهره‌مندي از اينترنت را همانند اعضاي هيأت علمي دارند و كارگروه‌هاي علمي مشمول استفاده از اينترانت خواهند بود.

[2] بر اساس بند 3 مصوبه شوراي معاونين مورخ 5/11/1395[ تبصره: براي دانش‌پژوهان دوره كارشناسي ارشد در زمان تدوين پايان‌نامه در صورت نياز به اينترنت با تشخيص معاونت آموزش (مديريت تحصيلات تكميلي) همانند دانش‌پژوهان دوره دكتري حساب كاربري تعريف گردد.]

[3] بر اساس بند 3 مصوبه شوراي هیئت رئیسه مورخ 24/1/1393 [کلیه اعضای هیأت علمی مجازند از اینترنت استفاده نمایند. نیازی به اخذ مجوز خاص و طرح در شورای معاونان ندارد.]