طراحي نمودار و چارت سازماني در word

طراحي نمودار و چارت سازماني در word

نمودار سازمانی در ورد

نمودارها به طور کلی برای بالا بردن وضوح انتقال اطلاعات استفاده می شود اما همیشه منظور از نمودار، نمودارهای آماری و ریاضی نیست. برای نشان دادن مراحل و یا جزئیات یک موضوع، از نمودار سازمانی در ورد استفاده می کنیم.

در ادامه چند نمونه از چارت های سازمانی رسم شده با SmartArt را می بینیم و به توضیح گزینه ها و نحوه استفاده از نمودار سازمانی در ورد خواهیم پرداخت.

 

نمونه یک

نمودار سازمانی در ورد

در این تصویر اگر دقت کنید، ما چارت سازمانی یک دانشگاه رو با استفاده از Smart Art در ورد پیاده سازی کردیم. برای رسم چارت سازمانی نیاز دارید تا شاخه ها و زیرمجموعه های یک سازمان را بشناسید.

معمولا چارت های سازمانی را از نوع نمودار درختی یا Hierarchy می سازیم تا زیرمجموعه ها به خوبی مشخص شوند.

 

نمونه دو

نمودار سازمانی در ورد

اما این مدل چارت سازمانی، یک زیرشاخه فرعی هم دارد. در صدر نمودار مدیر عامل قرار دارد و دو زیر شاخه اصلی مشاورین و امور نمایندگی ها، حالا در وسط نمودار بخشی ادامه پیدا کرده که ظاهراً زیرمجموعه مدیرعامل بنظر میرسد اما بیشتر زیرشاخه های فرعی این شرکت هوایی هست. نحوه ایجاد اینگونه زیرمجموعه ها را هم باهم یاد خواهیم گرفت.

نمونه ۳

نمودار سازمانی در ورد

 

این هم نمونه دیگه ای از زیرشاخه های فرعی که البته از چارت سازمانی قبلی، کمی پیچیده تر به نظر میرسه.

برای شروع بخاطر داشته باشید که انواع مختلفی از Smart Art وجود دارد اما در این مطلب ما به بررسی ساخت یک چارت سازمانی خواهیم پرداخت.

کشیدن نمودار درختی در ورد

بسیاز خب، برای شروع از منوی Insert گزینه SmartArt رو انتخاب میکنیم و از گروه بندی های سمت چپ ، Hierarchy یا نمودار درختی را میزنیم.

 

نمودار سازمانی در ورد

 

یکی از انواع موجود که بیشتر به سبک کاری شما نزدیک است را انتخاب کنید تا نمودار نمونه رسم شود. من همان گزینه اول را میزنم.

نمودار سازمانی در ورد

ورد به صورت پیشفرض یکسری ساختار ایجاد میکنه. پیشنهاد من اینه که تمام این مربع های موجود رو حذف کنیم و نمودار خودمان را بکشیم.

یادتون باشه موقع نوشتن اطلاعات، ما فقط و فقط با اون پنلی که سمت چپ باز شده و مثل یک لیست هست، کار میکنیم. به شکل ها کاری نداشته باشید.

من تمام اون گزینه ها رو از پنل سمت چپ پاک میکنم تا فقط یک مستطیل باقی بمونه.

نمودار سازمانی در ورد

حالا شروع میکنم به نوشتن اولین شاخه اصلی. برای مثال من چارت سازمانی مجتمع فنی تهران رو میکشم.

وقتی عنوان رو تایپ کردید، یک اینتر (Enter) بزنید تا هم یک گزینه ایجاد شود هم به ازاش یک مستطیل ساخته شود.

نمودار سازمانی در ورد

به صورت پیشفرض این بلوک جدید در نمودار، کنار بلوک قبلی کشیده میشه، برای اینکه یک زیرمجموعه بسازم، کافیه دکمه تب (Tab) رو بزنم و زیر شاخه رو بنویسم.

برای ساخت یک بلوک جدید، حواستان باشد که آخر متن تایپ شده کلیک کرده باشید، اگر با متن فارسی کار میکنید، برای اطمینان ازین قضیه، اول دکمه End را از روی کیبرد بزنید، بعد اینتر (Enter) کنید.

نمودار سازمانی در ورد

خیلی خوبه! حالا همین کار روی برای زیرمجموعه های اصلی دیگه انجام میدم. یعنی یک اینتر (Enter) برای ساخت یک بلوک و زدن دکمه تب (Tab) برای زیرمجموعه کردن بلوک ساخته شده

نمودار سازمانی در ورد